Szabadkőművességgel kapcsolatos programok naptára

Programok listája

Keresés szabadkőműves lapokban

2015. március 28., szombat

Kiállítás - Haydn és a szabadkőművesek

Kismarton: Haydn és a szabadkőművesek

mti - 2015. 03. 28. 17:00:59

Kismarton: Haydn és a szabadkőművesek

Haydn és a szabadkőművesek kapcsolatáról szóló kiállítás nyílt Kismartonban (Eisenstadtban). A belépést igazoló dokumentumok mellett a kiállítás körbejárja azt is, hogy a szabadkőműves jelképek és rituálék miképpen jelennek meg a zene világában.

A zeneszerzőt 1785-ben vették fel a bécsi Zur wahren Eintracht nevű szabadkőműves páholyba. Haydn és a szabadkőművesek - zene, szimbólumok, rituálék címmel rendezett kiállítás nemcsak a zeneszerző tagságát, hanem a bécsi és a burgenlandi mozgalmakat is bemutatja.
    A belépést igazoló dokumentumok mellett a kiállítás körbejárja azt is, hogy a szabadkőműves jelképek és rituálék miképpen jelennek meg a zene világában. Haydnnál az oratóriumokban érhető tetten a mozgalom hatása, párizsi szimfóniáját a párizsi Loge Olympique szabadkőműves-páholy számára írta.
    A kismartoni Haydn-házban rendezett tárlat november 11-ig látható.

Forrás: http://www.mixonline.hu/Cikk.aspx?id=110809



Haydn und die Freimaurer

Musik | Symbole | Ritual
 

26. März  - 11. November 2015
Joseph Haydn wurde 1785 Mitglied der Wiener Freimaurer-Loge „Zur wahren Eintracht“. Auch wenn er nach seiner Aufnahme, der auch W.A. Mozart - selbst Freimaurer - ursprünglich beiwohnen wollte, die Loge nicht mehr besucht hat, charakterisierte sein Biograph Georg August Griesinger das Wesen Haydns dennoch im freimaurerischen Sinn: „Haydn ließ jeden Menschen bey seiner Überzeugung und erkannte sie alle als Brüder“.
Die Ausstellung präsentiert den aktuellen Forschungsstand und widmet sich folgenden Themenkreisen: das Freimaurertum in Wien und im Burgenland, die Aufnahme Joseph Haydns in die Wiener Loge, die Tätigkeiten Haydns als Freimaurer, maurerisches Gedankengut in Haydns Kompositionen, Musikerkollegen, die ebenfalls Freimaurer waren sowie andere, für Haydn wichtige Freimaurer, wie die Fürsten Esterházy.
Kurator
Dr. Martin Czernin
Gestaltung
Heidi Vukovits
Kostenlose Audioguides
Deutsch, Englisch
Begleittexte
Deutsch, Englisch, Ungarisch, Französisch, Japanisch
Kostümführung (Dauer- und Sonderausstellung)
Die Museumsguides schlüpfen in die Rolle von Georg August von Griesinger, Haydns erstem Biographen.
Für Besuchergruppen gegen Voranmeldung
Fixtermin
An jedem 1. Donnerstag, 15:00 Uhr | Preis: € 5,50
Führungssprache: 
Deutsch, Englisch, Ungarisch
Führungsdauer: 
45 Minuten
Führungszuschlag: 
€ 25,- pro geführter Gruppe
__________________________________________________

INFORMATION & KARTENBESTELLUNG

Haydn-Haus Eisenstadt

Joseph-Haydn-Gasse 19 & 21
A-7000 Eisenstadt, Burgenland
Tel.: +43 2682-719-6000, Fax: DW 6051
eMail: office@haydnhaus.at



Forrás: http://haydn-haus.at/de/ausstellung/aktuelle-sonderausstellungen



Haydn and the Freemansons

Music | Symbols | Rituals
 

26 March to 11 November 2015
In 1785 Joseph Haydn became a member of the Viennese Freemasons’ lodge “Zur wahren Eintracht”. Although he stopped visiting the lodge after his initiation, which Freemason W.A. Mozart originally intended to attend, his biographer Georg August Griesinger still characterised Haydn’s persona as a Masonic spirit: “Haydn let everyone his own belief and recognised them all as brothers.” The exhibition presents the current state of research and focuses on the following subjects: Masonry in Vienna and Burgenland, the initiation of Joseph Haydn to the Viennese lodge, Haydn’s activities in his position as Freemason, Masonic philosophy in Haydn’s compositions, fellow musicians who have been Freemasons and other significant Freemasons such as the Princes Esterhazy.
Curator
Dr. Martin Czernin
Design
Heidi Vukovits
Free audio guides
German, English
Tour with the curator
Su, 29 March 2015, 3 pm
Su, 6 September 2015, 3 pm
5,50 € per person (in German only)
__________________________________________________

INFORMATION & TICKETS

Haydn House Eisenstadt

Joseph-Haydn-Gasse 19 & 21
A-7000 Eisenstadt, Burgenland
Tel.: +43 2682-719-6000, Fax: DW 6051
eMail: office@haydnhaus.at


Forrás: http://haydn-haus.at/en/node/3941



Konferencia - Kozák Péter: Az „életiratíró“ és emlékbeszédei

Prohászka Ottokár emlékmise Budapesten
március 26. 0:00

A Központi Papnevelő Intézetben, illetve az Egyetemi templomban Prohászka Ottokár halálának 88. évfordulóján ünnepséget tartanak.

A tudományos konferencia március 28-án, szombaton 16.30-kor kezdődik a szeminárium dísztermében, 18 órakor koncelebrált szentmisét tartanak az Egyetemi templomban. A szentmisén a homíliát Dr. Kuminetz Géza, a PPKE Hittudományi Karának professzora, a Központi Papnevelő Intézet rektora végzi. A szentmise után megkoszorúzzák Prohászka Ottokár mellszobrát a szeminárium kertjében.

Helyszín: Központi Papnevelő Intézet, díszterem (1053 Budapest, Papnövelde u. 7.), valamint az Egyetemi templom

[Kozák Péter: Az „életiratíró“ és emlékbeszédei című előadása a szabadkőműves Bányai Elemérről szól.]


Forrás: http://www.hirporta.hu/?hir=24728

Az előadás szövege: http://www.nevpont.hu/viewpub.php?id=111

Kapcsolódó hír: http://szkp3.blogspot.com/2015/03/konferencia-kozak-peter-az-eletiratiro.html

2015. március 27., péntek

Előadás - Raffay Ernő : Kik azok a szabadkőművesek?

Kik azok a szabadkőművesek? Raffay Ernő előadása Somorján

Kik azok a szabadkőművesek? Raffay Ernő előadása Somorján
A Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom és a Magyar Polgári Kör PT meghívására az ismert történész, Raffay Ernő érkezik Somorjára, Március 27-én pénteken.
A szervezők felteszik a kérdést:
Kik azok a szabadkőművesek?
Segítők? Felforgatók?
Mit lehet róluk tudni?
Miért övezi őket megannyi titok?
Raffay Ernő igyekezni fog, hogy megválaszolja a fenti kérdéseket.
Helyszín: Somorja, Kultúrház (bábterem)
Időpont: 2015. március 27. (péntek), 19 óra
A belépés díjtalan.
10168230_415908325252047_1583144351006446306_n (1)




Forrás: http://somorja.sk/2015/03/19/kik-azok-szabadkomuvesek-raffay-erno-eloadasa-somorjan/

2015. március 7., szombat

Opera: MÜPA - Mozart: A varázsfuvola

2015. március 07. szerda 19:00 — 22:00
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

„A varázsfuvola több mint egy opera”

fischerleadA varázsfuvola több mint egy opera: igazi varázslat, igazi csoda, ezért imádja mindenki – hangsúlyozta az MTI-nek Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar zeneigazgatója, aki együttesével március 7-én, 9-én és 11-én adja elő Mozart remekművét a Művészetek Palotájában.
Fischer Iván, aki karmesterként és rendezőként is jegyzi az előadást, úgy fogalmazott: annyira közel áll hozzá a darab, hogy minden szinten azonosulni tud vele. „Azonosulni tudok az optimizmusával, a humorával, játékosságával, meseszerűségével, és mindenekelőtt a mély humanizmusával. Sokrétű ez a csodálatos remekmű, és éppen ez a sokrétűség áll közel hozzám. Csak az érdekel, hogy az opera minden szinten megvalósuljon. Nem szabad választani a mese, a beavatási szertartás, a jó és rossz küzdelme, a játékosság között. Mindenre szükség van, hogy A varázsfuvola gyönyörű egysége megjelenhessen” – magyarázta a muzsikus. A kérdésre, mi jellemzi az opera hőseit, a közöttük lévő ellentéteket, viszonyokat, például Sarastro és Az éj királynője esetében, Fischer Iván kifejtette: olyan archetípusok ezek a szerepek, amelyeknek mély, misztikus gyökerei messze túlmutatnak az egyszerű férfi-nő viszonyon.
bfz budapesti fesztivalzenekar
(forrás: BFZ.hu)

„Az emberben belül viaskodó erők ezek, a jó és a rossz, a bölcsesség és a babona, a bosszúvágy és a megbocsátási képesség, és így tovább. Sarastro neve nyilván összefügg Zoroasterrel, és azzal az ősi világképpel, amelyben a fény (Ahura Mazda) képviseli az egyik oldalt és az őt támadó irigység (Ahriman) a másikat. Mozart és Schikaneder ezeket a bennünk rejlő erőket egy egyszerű mese kereteiben ábrázolják, úgy, hogy mindenki értse. Sarastro a jó utat, Az éj királynője a rossz utat választja, ezzel kínálva nekünk is lehetőségeket. Tulajdonképpen a közönség is, mint Tamino a mesében, egy szabadkőműves beavatási szertartáson vesz részt. Aki képes rá, bejut a fény világába, aki nem, az Papagenóként megelégszik a testi gyönyörökkel.” Mint rámutatott, az operában van még egy szint, a zene varázsa, ezt képviselik a csodaerejű hangszerek és a három titokzatos kisfiú. „Mozart maga főszereplővé lép elő, és fantasztikus, egyedülálló zsenialitással olyan zenét bocsát rendelkezésünkre, amely átsegít a próbatételen, eljuttat a fény birodalmába. A varázsfuvola több mint egy opera: igazi varázslat, igazi csoda. Ezért imádja mindenki.”
varazsfuvola 2
Rendezés közben (forrás: Fischer Iván Facebook-oldala)

Fischer Iván felidézte, hogy a művet 1991-ben adták elő először, egy minimálisan szcenírozott előadásban; mint mondta, akkor kezdett foglalkozni az organikus operaelőadás gondolatával, amelyben nem választódik szét a zenei és a színpadi előadás. Azóta megszületett a Figaro, a Don Giovanni és most A varázsfuvola, de ez már gazdagon, színesen megrendezett előadás lesz – tette hozzá. „Mozarttal gyerekkorom óta együtt élek, keresem az ideális színpadra állítást, hiszen ezek olyan remekművek, amelyekben a zene, a tartalom és a szöveg tökéletes harmóniával kapcsolódik össze. Nem tudnék már részt venni egy olyan produkcióban, ahol a zene konzervatív, a vizuális megjelenítés viszont valami egész más rendezői koncepció szerint újító, és a kettőnek semmi köze egymáshoz. Túl vagyok már ezen, szerencsére. Megtaláltam a megoldást.” A rendezői koncepció egyáltalán nem változott az első bemutató óta, „hiszen az maga a darab, amit nem szeretnék «interpretálni»”. A megvalósítás ugyanakkor most gyökeresen más lesz. Először is többnyelvű előadás készül: németül, az eredeti nyelven énekelnek az énekesek, de a prózai részeket mindig a közönség saját nyelvén halljuk, Budapesten magyar színészek segítségével. Mivel ez a produkció Angliába, Amerikába, Hollandiába, Németországba, Belgiumba, sőt Abu-Dhabiba is utazik, mindenhol más színeszeket szerződtettek, hogy a szöveg anyanyelvű előadás legyen. Hatalmas pluszmunka ez, de megéri, mert közelebb hozza a mesét a közönséghez – vélte Fischer Iván. Kiemelte, hogy a zenekari muzsikusok is nagyon fontos szerepet játszanak a színpadon, hiszen a zene varázsereje az opera címszerepe, de minthogy ez egy misztikus szerep, sokáig el lesz takarva az együttes. „Annyit elárulhatok, hogy több helyről fog szólni a zenekar, sőt, a tagok énekelni is fognak”.
varazsfuvola 1
Rendezés közben (forrás: Fischer Iván Facebook-oldala)

Fischer Iván a nemzetközi sztárokat felvonultató új szereposztásról is szólt. Úgy vélte, hogy A varázsfuvola szerepeit nehéz kiosztani, mert végletes képességekre van szükség: nagyon magas, vagy nagyon mély hangokra, fiúszereplőkre és így tovább. „Tamino roppant nehéz, Paminát pedig csak egy földöntúli tündér énekelheti el hitelesen. Azt hiszem, találtam egy ilyen tündért” – utalt a szerepet alakító spanyol szopránra, Nuria Rialra. A kérdésre, tervezik-e a közeljövőben más operák bemutatását is, a karmester úgy felelt: „Igen, de most meg gondolni sem tudok erre, éjjel-nappal csak A varázsfuvolával foglalkozom”.
MTI

Forrás: 2015. március 07. szerda 19:00 — 22:00

Kapcsolódó linkek:

http://www.fidelio.hu/klasszikus/kritika/meseld_el

http://www.origo.hu/kultura/20150310-mi-van-ha-a-varazsfuvola-tenyleg-silany.html


Népszerű programok

Blogarchívum